icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij HR Talents
Nieuws 22/04/2024

“Verzuim is ook echt een management-probleem”

Julia de Boer HR Talents expertise verzuimmanagement

Onze nieuwe verzuimexpert Julia de Boer kreeg na een aantal jaar werken een leidinggevende functie. Het duurde niet lang voordat ze te maken kreeg met verzuim. Deze ervaring bracht haar tot waar ze vandaag de dag is: verzuimexpert bij HR Talents, die er niet voor terugdeinst de vinger op de zere plek te leggen.

Werk-privébalans, structuur en duidelijkheid

Julia begon ooit in een totaal andere sector en had nooit gedacht dat ze als verzuimexpert zou gaan werken. Maar ze had slechts minder prettige  werkervaringen nodig om haar passie te ontdekken.

“Na een aantal jaar werken groeide ik door naar een leidinggevende functie. Ik was jong en had weinig werkervaring, maar ik was goed in mijn rol. Ik werkte echter voor een snelgroeiend bedrijf met een jong team. De werk-privébalans was ver te zoeken, en er was nauwelijks structuur en duidelijkheid. Veel collega's kregen een burn-out, waardoor ik in een tweestrijd kwam. Ik was het niet eens met hoe de leidinggevende zaken aanpakte, maar moest het wel verkopen aan mijn teamleden.”

Julia besloot te stoppen en begon vol goede moed bij een nieuwe baan. Maar al snel kwam zij erachter dat zij zich ook daar niet kon vinden in de bedrijfscultuur en leiderschapsstijl. “Toen corona uitbrak en ik verplicht werd op kantoor te komen, knapte er iets. Na wederzijds overeenkomen stopte ik.”

"Een goede leidinggevende bouwt een relatie op met zijn medewerkers. Als het gat te groot is tussen het management en de operatie, heeft dit een negatieve invloed op het verzuim. Een gemiste kans, want naar mijn mening is een goede relatie met jouw medewerkers het fundament voor een fijne samenwerking en een positieve werksfeer. Wanneer er uitdagingen op je pad komen, kun je hier als leidinggevende altijd op terugvallen."

Klaar voor een nieuwe stap

Na twee vervelende werksituaties was het duidelijk: dit niet meer. “Een oud-collega vertelde mij over haar werk bij de Arbodienst. ‘Dat is echt iets voor jou’, zei ze. ‘Je bent goed in gesprekken voeren en bij de Arbodienst kun je organisaties en medewerker adviseren, helpen, en begeleiden m.b.t. verzuim.’ Het klonk goed en ik waagde de sprong.”

Tijdens het sollicitatiegesprek was Julia heel eerlijk. “Mijn motivatie? Ik heb in korte tijd een aantal vervelende werksituaties achter de rug. Met mijn kennis en ervaring hiervan weet ik dat ik een goede adviseur zou zijn. Ik durf de vinger op de zere plek te leggen.”

Sterk in je schoenen staan

En ze had gelijk. Al snel vond Julia haar draai. Ze begeleide grote bedrijven en volgde een opleiding voor Risico Adviseur Duurzame Inzetbaarheid. “Daar heb ik geleerd om ook breder naar de organisatie te kijken en op bedrijfsniveau advies te geven. Ik geloof dat verzuim in veel gevallen een managementprobleem is, en ik durf dit bespreekbaar te maken.”

Klantrelaties opbouwen bij HR Talents

Binnenkort gaat Julia aan de slag bij HR Talents. “Wat mij aantrekt bij HR Talents, is dat ik per periode een vaste interim-opdracht aanga, waardoor ik een duurzame relatie kan opbouwen met de klant. Ook past Midlancen goed bij mijn leven: met mijn jonge gezin waardeer ik die flexibiliteit die ik krijg. Tot slot zet mijn Business Manager mij centraal in de interim-opdrachten die ik aangeboden krijg – ik vind dat heel positief.

"Ik had vroeger nooit gedacht dat ik als verzuimexpert zou gaan werken, maar het past zo goed bij me. Ik heb risico's durven nemen en mijn negatieve werkervaringen als motivatie gebruikt om expert te worden op het gebied van verzuim."

Overzicht nieuws

Benieuwd wat de experts van HR Talents voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!