icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij House of Talents
Nieuws 07/09/2022

Ambassadeur Roland Versteeg: “Betere synergie is goed voor iedereen”

The Human Network

Medio augustus verwelkomde House of Talents Roland Versteeg (50) als collega. De ervaren detacheerder gaat een bijzondere functie bekleden waarvoor een Business Manager-overschrijdende blik is vereist. In de vacature werd een Salesmanager gevraagd, maar de organisatie bleek op zoek naar een Ambassadeur. “Het doel is om centrale afspraken te maken waar iedereen van meeprofiteert.”

Roland kende House of Talents al vanuit eerdere functies tijdens de zestien jaar die hij werkzaam was in de detacheringsbranche. Zijn nieuwsgierigheid werd dan ook meteen gewekt toen hij gevraagd werd voor de rol van Salesmanager. Toen hij de functie-eisen eens nader bekeek, kwam hij tot de conclusie dat de term Salesmanager de lading onvoldoende dekt. “Degene die ze zochten zou geen sales-afdeling gaan aansturen en ook geen sales-activiteiten verrichten, want dat doen de Business Managers van de bedrijven al”, blikt hij terug. “Wat overblijft is extra waarde creëren via een betere synergie, zowel intern als extern.”

Wezenlijk andere aanpak

Er volgde een vruchtbaar sollicitatiegesprek en iedereen was het erover eens dat een andere naam voor de functie gewenst was. En zo werd Roland uiteindelijk aangenomen als ‘Ambassadeur’ in plaats van Salesmanager. “Natuurlijk moet ik de commercie in het achterhoofd houden en staat groei van de organisatie voorop. Alleen gaat ‘sales’ over succes op de korte termijn, terwijl ik mij binnen deze functie richt op de lange termijn: relaties, interne communicatie en PR.”

Einddoel is niettemin hetzelfde: de business van House of Talents als geheel laten groeien. “Maar de weg ernaartoe vraagt om een wezenlijk andere aanpak”, legt Roland uit. “De opdrachtgever maakt bij dienstenmarketing, anders dan bij productmarketing, onderdeel uit van het productieproces. Het is daarom essentieel om in-sync te zijn met zowel opdrachtgever als Business Managers en relaties zorgvuldig op te bouwen en te onderhouden.”

One-stop expert shop

Voordat hij de arbeidsmarkt betrad, rondde Roland de opleiding de hbo-opleiding Commerciële Dienstverlening af. Hij kwam bij toeval met de IT in aanraking. “Een oud-klasgenoot van de middelbare school had een succesvol IT-bedrijf opgericht en vroeg me om voor hem te komen werken als commerciële man. Dat wilde ik wel, maar ik had en weinig kennis van het vakgebied. En dus heb ik een aantal IT-opleidingen mogen volgen. Vanaf dat moment ben ik altijd in het IT-domein werkzaam gebleven, eerst als accountmanager, later als detacheerder.” 

Zijn eerste baan in de detachering vond Roland bij Conclusion, waar hij zich ontwikkelde tot Key-Accountmanager van ProRail. Daarna verzorgde hij bij B-Street de werving- en selectie van externe medewerkers voor grote inhurende organisaties. “Bij B-Street was ik in feite ‘one-stop expert shop’ voor enkele grote opdrachtgevers.” Daarvoor werkte Roland als Operationeel Manager bij IT Opleiders en de laatste jaren als Senior Client Manager bij De Staffing Groep.

Gezamenlijk belang prevaleert

“House of Talents heb ik leren kennen in mijn tijd bij B-Street. Ik vond er regelmatig de specialisten die mijn opdrachtgevers nodig hadden. House of Talents stond ook toen al voor specialisten van hoge kwaliteit en een mensgerichte aanpak waarbij het gezamenlijke belang prevaleert. Daarnaast stimuleert het midlancer-model ondernemerschap en dat zorgt voor zelfbewuste, pro-actieve experts met up to date vakkennis. Dat was toen zo en dat geldt nog steeds. Het zijn de mensen die het moeten doen en als zij gelukkig en goed zijn in hun werk, is dat voor alle partijen het beste. De mensgerichte aanpak, zonder concessies te doen aan de kwaliteit, is denk ik de belangrijkste reden dat House of Talents al zo lang en stabiel succesvol is.”

Dubbel werk besparen

In zijn nieuwe functie als Ambassadeur wil Roland die mensgerichte aanpak doortrekken en waar mogelijk verdiepen. Het leggen, onderhouden en samenbrengen van contacten van binnen en buiten House of Talents is dan ook een van zijn speerpunten. Op die manier moet de synergie tussen de bedrijven een impuls krijgen. “Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat verschillende bedrijven één of meer midlancers bij dezelfde opdrachtgever hebben ondergebracht, maar dit niet van elkaar weten. Daarbij zijn er ook nog eens meerdere contractpartijen betrokken met verschillende voorwaarden. Dat is zonde, want je kunt veel dubbel werk besparen als je met elkaar centrale afspraken maakt”.

Tegelijkertijd weten grote opdrachtgevers die zakendoen met een bepaalde bedrijven volgens Roland vaak nog onvoldoende welke expertises House of Talents verder nog allemaal in huis heeft. “Ik zie het als mijn taak om helder te krijgen waar nog winst is te behalen, om vervolgens de juiste partijen bij elkaar aan tafel te krijgen. Daarna is het zaak om centrale afspraken te maken waar iedereen van profiteert.”

Diversiteit benutten

Roland is niet bang dat de bedrijven hun eigen identiteit zullen verliezen als er vaker wordt gestuurd op centrale samenwerking. “Zij hebben en houden hun eigen domein. Daarnaast zorgt het midlance-model ervoor dat de expert altijd de regie heeft en zijn of haar eigen richting bepaalt. Waar het om gaat is dat we de ongekende diversiteit aan expertises en vakmensen bij House of Talents nog slimmer gaan benutten.”

Overzicht nieuws

Wil je meer weten over House of Talents óf een van haar domeinen? Neem contact op!