icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience icon-coffee-cup
Werken bij The Human Network
Nieuws 14/02/2022

"Ik vind het mooi om iets tastbaars neer te zetten"

rick

Rick Veldhuizen is Business Manager van UX Partner, het bedrijf dat hij ruim een jaar geleden zelf oprichtte. Hoe is het om een start-up te beginnen? En hoe staat zijn bedrijf er nu voor?

Hoe ben je op het idee gekomen om een start-up te beginnen?

"Ik werk nu ruim twee jaar bij The Human Network. Tijdens het eerste jaar kwam ik erachter dat mijn rol niet helemaal bij mijn ambities paste. Tegelijk was ik wel heel blij met de manier van werken binnen The Human Network. Vanuit die organisatie zijn ze altijd bereid om te denken in kansen en mogelijkheden. Rond de zomer van 2020 heb ik bij de directie aangegeven dat ik graag een start-up wilde beginnen."

Heb je zelf het idee ontwikkeld voor UX Partner?

"De directie zei: qua kennis en kunde en persoon zien we je zeker een startup beginnen, het is aan jou om iets te bedenken. Ik ben toen gaan nadenken en heb marktonderzoek gedaan. Het idee sprak aan en sloot goed aan bij de dienstverlening van andere bedrijven van The Human Network. Ik heb mijn plan voorgelegd en kon beginnen."

Was je zelf al werkzaam op het gebied van user experience?

"Ik had er in eerdere functies wel wat ervaring mee opgedaan, maar ik was vooral heel nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Ik zag dat online door corona nóg belangrijker werd. Het is belangrijk dat informatie voor iedereen toegankelijk is, denk aan de overheid, daar is dat een hot topic. En dat grotere organisaties willen dat hun klanten zo goed mogelijk worden geholpen met de website of de app. Ik zag dat er een stijgende vraag was binnen deze niche, maar ik had er ook zeker affiniteit mee."

Voor welke klanten werken jullie?

"We ontfermen ons het allerliefst over projecten die impact hebben op mensen. We werken liever voor de overheid dan voor de moneymakers. Natuurlijk, als bol.com morgen belt, willen we heus wel met ze praten, maar we lopen het meest warm voor bedrijven en organisaties die de ervaring voor de gebruiker beter willen maken.

Het liefst krijgen we daarbij de ruimte om uitgebreid in gesprek te gaan met de gebruiker of potentiële gebruiker. Soms zitten wij ook heel diep in de techniek, soms gaat het vooral om het visuele gedeelte. We willen het liefst bij projecten aanhaken waar we in de realisatiefase zitten, zodat we weten dat het design zoals het ooit bedacht is ook zo goed mogelijk wordt uitgevoerd."

Hoe staat UX Partner er na een jaar voor?

"Ik ben heel tevreden. We zijn het eerste jaar zoals verwacht met vijf consultants geëindigd. Het idee is nu om eind 2022 tien consultants te hebben, wat haalbaar is. We vinden ook steeds meer opdrachtgevers en houden ondertussen de trends op ons vakgebied goed in de gaten."

Werken jullie samen met andere bedrijven van The Human Network?

"We zijn allemaal autonoom, wat niet wegneemt dat we afgelopen jaar sterk hebben ingezet op de samenwerking tussen softwarebedrijven. Eind vorig jaar hebben we gezamenlijk een event georganiseerd met een aantal sprekers, genaamd IO10. Dat was een succes: we waren zo'n honderd mensen. Als collega's kunnen we elkaar inschakelen als er vragen zijn over een bepaald onderwerp. We zoeken zeker de samenwerking op met Eporta en J-Next. Aan de andere kant doen we dat met Digital Marketing Partner. Dat is ook een startup die sinds begin 2021 actief is binnen een vergelijkbaar vakgebied."

Wat vond je het leukst aan een start-up beginnen?

"Wat ik altijd leuk heb gevonden, is dingen creëren. Bij een start-up bedenk je een naam, een kleur, een website en dan is het er... Er komen mensen fysiek binnenlopen die onderdeel zijn van de club. Dat is een heel inspirerende periode geweest. Wat ik het leukst vond, was in samenwerking met de collega’s dingen bedenken. Zo heb ik niet bedacht dat we vooral maatschappelijk betrokken willen zijn. Doordat consultants die stappen durfden te zetten, is dat groter geworden. We hebben de club rond de collega’s gebouwd en onze identiteit zo aangenomen. Daar gaan we nu mee verder."

Wat raad je mensen aan die rondlopen met het idee om een start-up te beginnen?

"Kies iets waar je heel veel affiniteit mee hebt of waar je echt in gelooft. Bij The Human Network krijg je daarna alle gereedschappen die je nodig hebt. De website staat al klaar, je hebt een e-mailadres, er wordt van alles geregeld. Uiteindelijk moet jij het vertrouwen hebben dat je mensen kunt overtuigen bij jou te starten. Daarna moet je opdrachtgevers overtuigen dat ze bij jou moeten zijn voor de beste mensen in jouw vakgebied."

Overzicht nieuws

Wil je meer weten over The Human Network óf een van haar bedrijven? Neem contact op!