Kennisblog: A/B Testen

Kennisblog: A/B Testen

A/B testen: Live experimenteren op http://www.qoppoconsult.nl?

 


De kans is groot dat je tijdens een bezoek aan een willekeurige website in een experiment bent beland. In deze blog geef ik je een korte introductie in de wereld van het experimentele A/B testen (ook wel multivariate testing genoemd).

 

Wat is een A/B test?
Tijdens een A/B test wordt bezoekersgedrag op de productie omgeving van een website met elkaar vergeleken. Er wordt bekeken of bezoekers en/of klanten beter hun weg op én naar de website kunnen vinden aan de hand van kleine aanpassingen. Met behulp van testpagina's wordt dus gekeken welke variant tot de hoogste conversie leidt. Het is raadzaam om bij het ontwikkelen van de testpagina's een usability expert te betrekken. Met een softwarepakket (b.v. Optimizely) worden de verschillende varianten/testpagina's afwisselend aan de bezoekers getoond. Dit kan in de verhouding 50/50 maar uiteraard zijn andere verhoudingen ook mogelijk. Via een analyse krijg je vervolgens inzicht in welke variant de meeste conversies heeft opgeleverd: A of B? Hier komt dus de naam A/B testen vandaan.

 

Een voorbeeld op www.qoppoconsult.nl
In het volgende eenvoudige bijvoorbeeld heb ik op onze website (uiteraard niet in het echt) het blok wat in het midden staat "Welkom bij Qoppoconsult", aangepast en hiervan het blok "Onze top 10 klanten" gemaakt. Ook de plaatsing van het blok en de gebruikte kleur kan bepalend zijn voor hoe klanten navigeren op onze website. De vraagstelling van deze test zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: "Nemen potentiële opdrachtgevers sneller contact met ons op als we op onze homepage een informatieblok opnemen waarmee zij op een eenvoudige manier kunnen zien welke belangrijkste klanten wij bedienen?". In dit voorbeeld heb ik dus niet een bestaand blok verplaatst (dat kan natuurlijk ook), maar deze vervangen door een totaal nieuw blok.

Wat denken jullie? Zou dit onderstaande voorbeeld in de praktijk succes kunnen hebben?

 

 

Zijn A/B testen zinvol?
Door te experimenteren zorgen we ervoor dat we leren van onze klanten en op basis hiervan onze website zo gebruikersvriendelijk mogelijk kunnen maken. Na elke test kunnen we kijken welke versie het beste aanslaat en daar kunnen we mee verder gaan. Uiteindelijk willen we hiermee zorgen voor een betere digitale dienstverlening voor onze klanten.

De voordelen van A/B testen

  • Omdat een bezoeker/klant niet doorheeft dat hij of zij aan een test deelneemt wordt zijn of haar gedrag niet beïnvloed. Dit komt de objectiviteit ten goede.
  • De website wordt continu geoptimaliseerd aan de wensen van de bezoeker/klant.
  • A/B testen kost relatief weinig inspanning.

geschreven door:
Ronald Tan

Ronald  Tan

testen, testcoordinatie, testmanagement