icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close
Werken bij The Human Network
Blog 02/11/2018

Enthousiasme en geluk als basis voor succesvolle bedrijven?

geluk

Kamermans
Martijn Kamermans /
Directievoorzitter

Laatst vroeg een vriend aan mij: “Wat is voor een bedrijf de route naar succes? Bij The Human Network hebben jullie 16 bedrijven dus je kunt – weliswaar op wetenschappelijk totaal onverantwoorde wijze - toch wel een succesrecept geven?”

Uit mijn mini-onderzoek blijkt het volgende:

1. Zonder professionaliteit en enthousiasme geen succes. Alleen de bedrijven met medewerkers die een soort aanstekelijk enthousiasme hebben doen het langjarig bovengemiddeld. En waar komt dat enthousiasme dan vandaan? Voor een deel is dat ‘magic’, dus maar nauwelijks te begrijpen. Voor een ander deel zit het in de bekende factoren zoals een goede samenstelling van het (management)team, autonomie, enthousiasmerende aansturing vanuit de directie, etc.

2. De kwaliteit van het plan draagt maar beperkt bij. Een goed businessplan is mooi als basis. Maar er zijn net te veel voorbeelden van succesvolle bedrijven met slechte plannen en mislukkingen met een goed plan. Daarom zet ik de kwaliteit van het plan niet bovenaan de prioriteitenlijst. Toch maken we plannen met elkaar en bediscussiëren we die. Tegelijk realiseren wij ons de relativiteit ervan en beperken we de tijdbesteding op dat terrein.

3. Geluk is belangrijk voor de korte termijn. Ook teams die het perfect doen, hebben soms een slecht jaar (en soms wel meer slechte jaren). Dat komt door domme pech, zoals ziekte, faillissement van een klant, etc. Het omgekeerde komt ook voor. Soms lijk je succes als het ware cadeau te krijgen. Maar er is één geruststelling: op de lange termijn middelen geluk en pech tegen elkaar uit, net als bij het gooien van een dobbelsteen. Het is goed dat we ons hiervan bewust zijn. Dat geeft wat meer nederigheid bij succesvolle geluksvogels. En het geeft wat meer hoop bij degenen die het goed doen en moeten wachten op hun succes. 

En wat kunnen we hier nou mee? Tja, beste lezer dat moet je zelf bepalen. Maar ik probeer te zorgen voor goede en enthousiaste teams bij alle bedrijven. We maken wel plannen, maar besteden er ook weer niet al te veel tijd aan. En ik realiseer me dat je eerlijk moet zijn over de geluksfactor.

Overzicht blogs
Kamermans
Martijn Kamermans /
Directievoorzitter

Wil je meer weten over The Human Network óf een van haar bedrijven? Neem contact op!